Informatiespecialist Geesteswetenschappen

Kun jij verbinding leggen tussen de bibliotheek en de docenten, onderzoekers en studenten van de faculteit der Geesteswetenschappen? Vind je het belangrijk dat studenten, docenten en onderzoekers bewust omgaan met wetenschappelijke informatie, en heb je ideeën hoe je daarbij kan helpen? Heb je affiniteit met alles rondom de collectie op het gebied van Geesteswetenschappen? En vind je het leuk om te pionieren en mee te denken over de richting van vakgebied overstijgende projecten? Solliciteer dan bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VU).

Locatie: AMSTERDAM
FTE: 0,8 - 1

Functieomschrijving

Als informatiespecialist ben je het gezicht van de universiteitsbibliotheek (UB) voor docenten, onderzoekers en studenten van de faculteit. Je zorgt ervoor dat de expertise en diensten van de UB binnen de faculteit bekend zijn en aansluiten op hun behoefte. Je bent het eerste aanspreekpunt voor vragen vanuit onderwijs en onderzoek. Daarnaast inventariseer je de mogelijkheden voor nieuwe diensten van de UB, bijvoorbeeld voor Digital Humanities. Samen met collega's adviseer je over alles wat betrekking heeft op wetenschappelijke communicatie, zoals het gebruik van content in het onderwijs, informatievaardigheden, open access en onderzoeksdata.

Wij zijn op zoek naar een zelfstandige, zorgvuldige en kordate informatiespecialist, met een specifieke affiniteit voor de Geesteswetenschappen, die ons team komt versterken.

Je wordt als informatiespecialist onderdeel van de afdeling Informatiediensten binnen de Universiteitsbibliotheek. Twaalf informatiespecialisten ondersteunen alle VU-faculteiten rechtstreeks bij hun onderwijs en onderzoek. Binnen dit team werk je nauw samen met twee collega-informatiespecialisten Geesteswetenschappen en Religie & Theologie.

Functie-eisen

Als informatiespecialist draag je zorg voor:
  • Faculty liaison: je bent het eerste aanspreekpunt voor Geesteswetenschappen op het gebied van dienstverlening van de UB, en je onderhoudt een actief netwerk binnen de faculteit. Je zorgt ervoor dat de verschillende diensten van de UB bekend zijn bij de faculteit en dat die diensten zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van de faculteit
  • Collectiemanagement: je bent verantwoordelijk voor de besteding van het collectiebudget. Hierin beheer je het aanbod van relevante literatuur en bronnen, afgestemd op de informatiebehoefte van de faculteit, en zorg je voor het aanschaffen van online tools, nieuwe boeken, tijdschriften, et cetera voor de collectie
  • Onderzoeksondersteuning: je zorgt voor een optimaal aanbod van informatievoorziening aan de faculteit over zaken rondom wetenschappelijke informatie en methodologie, zoals informatie over open access, auteursrecht, datamanagement en literatuuronderzoek voor een bachelor- of masterscriptie
  • Onderwijsondersteuning: Je draagt bij aan het informatievaardigheden onderwijs binnen de faculteit. Dit doe je door zelf cursussen te ontwerpen en te geven, en door vakdocenten te ondersteunen, bijvoorbeeld in advies over open leermiddelen, en het bijhouden van online Library Guides (LibGuides) over literatuur- of dataonderzoek,
  • Vakgebied overstijgende projecten: je draagt bij in het denken over de richting, invulling van, en pionieren in verschillende project met collega informatiespecialisten.
Competenties die wij bij de UB zoeken in al onze medewerkers:
  • Ondernemend zijn
  • Open houding hanteren
  • Eigenaarschap nemen
  • Kennis delen en overbrengen
  • Analytisch vermogen toepassen.
We vragen van jou:
  • Afgeronde opleiding op WO/Doctoraal-niveau, bij voorkeur binnen het vakgebied der Geesteswetenschappen
  • Aantoonbare kennis van en interesse in onderzoek en onderwijs binnen het vakgebied Geesteswetenschappen
  • Ervaring of affiniteit met het ontwikkelen en geven van onderwijs en/of academische- en/of informatievaardigheden is een pré
  • Affiniteit of ervaring met het werken met Digital Humanities is een pré
  • Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden, zowel in het Engels als in het Nederlands.

Wat bieden wij

Een uitdagende functie bij een maatschappelijk betrokken organisatie. Het salaris bedraagt afhankelijk van opleiding en ervaring op voltijdse basis minimaal €2.846 (schaal 10) en maximaal €4.490 (schaal 10) bruto per maand. De functie is ingedeeld volgens UFO-profiel: Specialist wetenschappelijke informatie 2 en staat open voor ten minste 0,8 fte.

De arbeidsovereenkomst wordt in eerste instantie aangegaan voor een periode van 1 jaar.
Daarnaast beschikt de VU over aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en regelingen die een goede combinatie van werk en privé mogelijk maken, zoals:
  • maximaal 41 vakantiedagen bij een voltijds dienstverband
  • 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering
  • gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof

Over de VU

Bijdragen aan een betere wereld door onderscheidend onderwijs en grensverleggend onderzoek, dat is de ambitie van de VU. Een universiteit waar persoonlijke vorming én maatschappelijke betrokkenheid centraal staan. Waar we vanuit verschillende disciplines en achtergronden samenwerken aan innovaties en nieuwe inzichten. Ons onderzoek beslaat het hele spectrum: van alfa, gamma en bèta tot leven en medische wetenschappen.

Aan de VU studeren ruim 30.000 studenten en werken meer dan 5.500 medewerkers. De uitstekend bereikbare VU-campus is gevestigd in het hart van de Amsterdamse Zuidas, een inspirerende omgeving voor onderwijs en onderzoek.

Diversiteit
Diversiteit is een kernwaarde van de VU. Wij staan voor een inclusieve gemeenschap en geloven dat diversiteit en internationalisering bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. We zijn dan ook voortdurend op zoek naar mensen die door hun achtergrond en ervaring bijdragen aan de diversiteit van onze campus.

Universiteitsbibliotheek
De dienst Universiteitsbibliotheek ondersteunt en adviseert onderzoekers en docenten: van literatuuronderzoek en research data management tot en met open access publiceren, open leermiddelen en auteursrecht. Studenten bieden we workshops, begeleiding en studieplekken. Ook beheert en exposeert de UB bijzondere collecties, erfgoed en kunst. De UB ontwikkelt zich de komende jaren verder tot een plek voor ontmoeting, kennisdeling en inspiratie voor zowel studenten als medewerkers.

Werken bij de UB betekent bijdragen aan het verhogen van onderzoeksimpact en studiesucces. Samen met je collega’s zorg je voor innovatieve dienstverlening die uitstekend aansluit op de wensen en behoeften van medewerkers en studenten. Bij de UB werken 100 medewerkers op twee locaties: in het VU-hoofdgebouw en binnen het VUmc.
 


 

Solliciteren

Ben jij geïnteresseerd in deze functie? Solliciteer dan door middel van onderstaande solliciteer button uiterlijk 28-06-2022. Denk hierbij aan het uploaden van jouw curriculum vitae en motivatiebrief.

Sollicitaties ontvangen per e-mail worden niet in behandeling genomen.

Vragen
Voor vragen over de vacature kun je contact opnemen met:

Naam: Michiel Cock
Functie: Afdelingshoofd Erfgoed en Collecties
E-mail: m.p.cock@vu.nl

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.
Deel in jouw netwerk
Functiegebied: Ondersteunend personeel
Opleidingsniveau: WO / MSc
VU-eenheid: Universiteitsbibliotheek
Contracttype: Tijdelijk met uitzicht op vast dienstverband
Minimum FTE: 0,8
Minimale salarisschaal: €2.960 (schaal 10)
Maximale salarisschaal: €4.670 (schaal 10)
Powered by Emply